Monday, January 14, 2013

mana janji kita dengan ALLAH ?


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

hidup kita dekat dunia ni ibarat seorang perantau yang singgah di suatu tempat tanpa apa2 bekalan yang ada , for example , kita ontheway dari kedah nak ke kl so mesti la singgah dekat r&r sebab nak rehat and nak isi perut sebab kita perlukan bekalan before sambung perjalanan yang jauh . same goes to our live in this world :) 

ALLAH tak hantar kita hidup dekat dunia ini saja suka-suki without a reason :)

ingat rajin sangat ke DIA nak hantar , sebab tu DIA hantar dengan sebab nak suruh kita jalankan perintahNYA sebab we just a servant of ALLAH , a caliph that HE send to lead this earth .


kalau nak cerita jalan pengembaraan kita ni panjang berjela and banyak stage pulak tu , first , dari alam roh , ALLAH jadikan setiap roh yang disimpan di luh mahfuz , then stage kita dalam rahim mak kita , kita tido n rehat dekat endometrium wall mak kita siap ada kusyen yang empuk lagi tau ALLAH bagi , sejuk pulak tu dgn dikelilingi air ketuban mak kita . pastu bukan takat rehat , ALLAH siap hantar makanan khas dari mak kita makan masuk ikut placenta . punya la sampai macam tu ALLAH jaga kita , betapa DIA sayang sangat dekat kita :) *sweetkan ALLAH * dekat dalam perut mak kita ada yang duduk 9 bulan or ada jugak yang kurang dari tu . 

ingat lagi masa ALLAH tiup roh kita dalam rahim mak kita , bukan main lagi kita janji dekat ALLAH , yang kita akan ikut segala apa yang ALLAH suruh bila kita keluar nanti , janji tak mau buat apa yang ALLAH larang sbb takut dekat ALLAH . ya lah dah ALLAH bg sign kontrak dulu baru boleh keluar . oleh sebab dh penat sangat dulu dalam perut mak kita lama-lama nak jugak rasa dunia luar kan , kita pun sign lah dengan happy ni . sebab kalau tak sign kontrak dengan ALLAH mcm mana nak keluar kan . 


tapi sedih sangat , bila kita mula kenal dengan dunia luar , mula kenal apa itu DUNIA , kita mula lupa dengan janji kita , lupa habis kontrak kita sign dgn ALLAH . mana nak nampak dah sebab duk rasa dunia sangat indah , dipenuhi denagn kemewahan , dipenuhi dengan kesenangan sehingga kita lupa kita singgah ja dekat dunia ni , tu pun kita singgah sebab kita nak 'tanam' saham banyak2 dekat dunia supaya dapat menuai di hari kemudian . kita lupa yang ALLAH bagi peringatan dekat kita yang dunia ni dipenuhi dengan ujian dan duri-duri yang tajam . 

apabila kita mendapay sedikit kemewahan , sedikit kenikmatan , sedikit pangkat dan sedikit kejayaan , kita lupa siapa kita sebenarnya . KITA LUPA DAN ALPA . kita campak ALLAH jauh jauh , kita campak PENCIPTA kita , mmg tak sedar di untung , tapi walau kita campak ALLAH jauh jauh , DIA tak pernah terasa , malah DIA ada dengan kita pada setiap masa lagi ada . meskipun banyak benda yang ALLAH tak suka kita buat , tapi ALLAH tak pandang sebab ALLAH sayang dengan kita sebab tu DIA ada dengan kita setiap masa . romantikkan ALLAH ? :D

cuba kalau manusia , selalu time senang ja ada , bak kata orang time ada duit baru nak lepak sekali , kalau tak dak jangan harap la nk jumpa batang hidung pun susah , tu lah MANUSIA . tak boleh lari , and sebab tu lah.

CINTAKAN BUNGA AKAN LAYU , 
CINTAKAN MANUSIA AKAN MATI , 
CINTAKAN ALLAH KEKAL ABADI :)

betul lah apa orang cakap , so , jangan lah kita lupa JANJI yang kita dah sign masa kontrak dengan ALLAH , sebab nnti kita akan jumpa DIA di mahsyar nanti , sedarlah kita ini hanya HAMBA YANG HINA , sebab kita dicipta dari air mani .

refresh hati , muhasabah diri kita yang hina ini .

its better late than never right  :) ALLAH tak marah kalau kita balik pada DIA , malah DIA lagi suka tau :')




No comments:

Post a Comment