Sunday, January 1, 2012

DIA MAHA PENYAYANG

Bismillahirrahmanirrahim , Assalamualaikum wbt :)

TAUBAT .




satu perkataan yang tidak asing bagi kita sebagai hambaNYA . whyyy ? sebabnya kita hanya manusia biasa yang sering melakukan kesalahan dan dosa kepada KEKASIH KITA YANG SATU <3 sudah sebagai lumrah apabila kita melakukan kesalahan sudah pasti kita akan memohon maaf kepada orang yang telah kita lakukan kesalahan . jika dengan manusia kita begitu , apatah lagi DIA . 

alhamdulillah jika kita tergolong dalam kalangan yang sedar di mana kesalahan kita , dan akan segera melakukan taubat kepadaNYA . namun , realitinya hari ini , ramai yang berada dalam golongan kedua . golongan yang tidak sedar sedar akan kesalahan mereka , dan terus alpa , alpa , alpa dalam menjalankan kewajipan sebagai umat ISLAM . jika dikurniakan sedikit nikmat harta olehNYA , kita terus lupa kepadaNYA .

 pernahkah kita mengucapkan syukur kepadaNYA . tidak . malahan , kita terus menerus merasakan bahawa harta yang kita dapat itu adalah  hasil dari titik peluh kita . 'sebab aku kerja lah aku dapat kekayaan macam ini ' . lupa yang ALLAH yang telah  bagi pinjam sedikit kepada kita . lalu , semakin kita banyak duit , semakin kita LUPA kepadanya . mata yang telah dikaburkan oleh WANG RINGGIT semata mata . dan mulalah nak berfoya-foya . pergi clubbing sana sini , minum minuman syaitan tanpa memikirkan halal dan haram . 

mana taknya , dah kalau lupa kepada DIA , mana nak ingat semua hukum hakam . dan teruslah jadi ISLAM hanya pada title semata mata . ISLAM pada kad pengenalan sahaja . wahai saudara ISLAM ku , siapa kita nak sombong dan bongkak kepadaNYA ? siapa kita nak berlagak tinggi di hadapanNYA ? sedarkah kita hanyalah manusia yang hina . makhlukNYA yang sangat hina kerana kita dijadikan dari air mani seorang wanita . masih mahu sombongkah kita ? tak sedarkah kita ? 

sedarkanlah dirimu , celiklah matamu . lihatlah dengan mata yang benar . bukan mata hawa nafsu . kembalilah kepada PENCIPTA kita , kekasih kita YANG MAHA AGUNG . ALLAH itu suka akan hambaNYA yang memohon kepadaNYA , bertaubat kepadaNYA . DIA tidak pernah mengira dan meminta balasan dari kita . ingatlah bahawa DIA maha penerima taubat . walaupun kejahatan kita dan kesalahan yang kita lakukan sangat besar . tetapi DIA MAHA PENGAMPUN . 



“Dan barangsiapa mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya sendiri, kemudian ia memohon ampunan kepada Allah, niscaya ia mendapati Allah Maha pengampun lagi Maha Penyayang.” (An-Nisa’: 110).

“Katakanlah: ‘Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah yang maha pengampun lagi Maha penyayang.” (Az-Zumar: 53).

 “Orang-orang yang mengerjakan kejahatan kemudian bertaubat sesudah itu dan beriman; sesungguhnya Tuhan kamu, sesudah taubat yang disertai dengan iman itu adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Al-A’raf: 153).




BERSAMALAH KITA MUHASABAH DIRI KITA ,
ADAKAH KITA BERADA DALAM GOLONGAN PERTAMA ATAU KEDUA .
WALLAHUALAM .
HEALING :)

No comments:

Post a Comment