Monday, March 18, 2013

berdebar menunggu hari keputusan ?

nah buat calon spm 2012 yang tengah berdebar fikir pasal result masing2 sampai mimpi-mimpi (;

SPM:

Semua ujian. 
Jika berjaya. Diujinya Allah untuk kita menjadi orang yang bersyukur. 

Jika gagal. 
Diujinya Allah untuk kita redha dengan aturanNya yang Maha Teliti.

Boleh tak kau serahkan semua kat Allah.
Kau kena lah yakin yang Allah sentiasa ada untuk hamba hambanya.
Apa yang kau bakal dapat. Semua tu Allah yang bagi.
Cuba kau letakkan pergantungan kau SEPENUHNYA pada Allah!

Apa kau ingat 9A+/10A+/11A+ tu nikmat saja.
Ujian gak tu. Ujian untuk menilai sekadar mana kita mampu jadi orang yang bersyukur. Takabburkah kita selepas tu? Mutabaah amal kita bagaimana kemudiaannya? Walaweh. 9A+/10A+/11A+ itu gah di mata aku dan manusia.

Tapi bukan tiket utama masuk syurga pun ;P Najmil Faiz dahulu pun [Pelajar terbaik Asia] pernah gagal SPM.

Jaga-jaga!!
Bila berdoa.
Seharusnya.
Kita akan minta nak keputusan cemerlang lagi terbilang bukan?

Tapi.
Apa kata.
Kita doa minta Allah bagi perasaan redha terhadap apa yang kita dapat.
Redha tu kunci syukur kot. Nak jadi hamba yang bersyukur macam mana kalau tak redha. Redha tak bermakna tak perlu usaha.

Maksudnya.
Setelah berhabis tenaga berusaha. Redha dengan apa yang dapat. Sebab. Itu semua urusan Allah untuk uji kita..

4 comments:

  1. nice day :)
    Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
    pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
    Jadilah seperti yang kamu inginkan,
    karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
    dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
    yang ingin kamu lakukan

    http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete
  2. SUKANYAA<3 heee
    cepat update blog <3

    ReplyDelete
  3. act this is from my fren lah farah :)

    insyaALLAH (:

    ReplyDelete