Thursday, May 23, 2013

kerana jiwa mereka sudah di beli .



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta-benda mereka dengan (balasan), bahawa mereka akan beroleh syurga (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah didalam (kitab- kitab) Taurat dan Injil, serta Al Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jualbelinya itu dan (ketahuilah bahawa) jualbeli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar. "- at -taubah ,111

Seorang pak cik pekebun gembira dengan kerjanya meskipun gajinya kecil .

seorang anak muda tak pernah takut untuk tinggal berbulatan gembira meski minggu exam sekalipun .

para mujahid di syria tidak pernah gentar sedikitpun dengan bom yang dilepaskan , anak kecil tidak pernah berhenti tersenyum meski dah hilang sebelah tangan kerana dipotong oleh puak si B.

have ever cross your mind tak kenapa tengok meskipun baru student universiti tapi kalau boleh nak sumbang segala harta yang dia ada ? 

mesti cakap macam ni kan , 

" duit tu baik kau guna beli buku je , buat apa kau nak sumbang dekat dorang . biarlah orang yang bergaji je bagi "

agak-agak kenapa mereka-mereka yang saya sebutkan situasi di atas , mudah sekali hatinya untuk menyumbang kepada agama ad-deen ini , tak dapat bagi harta , sumbang tenaga dan masa pun jadilah . kenapa yang mereka dekat palestin dan syria tu tak takut langsung untuk kena bom atau peluru berpandu ?

hanya satu jawapan sahaja yang ada which is ,

HATI MEREKA SUDAH DIBELI .

oleh siapa ? sampai sanggup macam tu sekali ?

kerana hati mereka sudah dibeli oleh pencipta yang SATU , ALLAH sudah beli hati mereka .

sehingga tak takut lagi kalau kena bom ke , kalau masa ajak orang berbulatan gembira tapi meskipun takde yang nak tetap teruskan jugak usaha nak ajak , meski kena caci sebab pakai tudung labuh , kena label kuno sebab tutup aurat .

yes , kerana bila hati itu sudah yakin dengan janji-janji ALLAH , sudah yakin dengan balasan ferrari nanti , apa lagi yang mampu untuk goyahkan ? its NOTHING. 

this people fear to nothing ACCEPT their Creator , Allah .

" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta-benda mereka dengan (balasan), bahawa mereka akan beroleh syurga (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh "

even nyawa melayang sekalipun masa berjuang untuk agama , kalau dah janji akan dapat balasan syurga yang super-duper PRECIOUS , ada ke orang nak tolak ? 




so , the conclusion is hanya ALLAH yang berkuasa atas kita , dan seluruh isi alam , kalau dakwah kita kena tolak tak dapat sambutan , kalau orang cakap belakang pasla perubahan kita , kalau makcik2 cakap belakang sebab kita tak dapat mara ke bank negara ke , eh 

jangan give up , jangan sedih sedih , jangan takut untuk menyumbang kepada agama , kalau takut macam mana kita nak menang ? macam mana kita nak lahirkan pemimpin agama ? macam mana nak bukak hospital DnT ?

itu semua perjuangan , dan setiap perjuang kalau takde halangan atau tentangan mana best , nanti kita tak menang dengan bergaya lah ! hihi :)

Rasulullah dan para sahabat pun kena tentang tak sudah , tapi hati mereka awal-awal lagi dah kena beli *bestnya ! *

la tahzan innallaha ma'ana , may Allah bless and ease our journey insyaAllah (:

2 comments: