Saturday, May 4, 2013

# tadabbur


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

*bertaubatlah sebelum tiba ajalmu *

" Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang-orang yang selalu melakukan kejahatan, hingga apabila salah seorang dari mereka hampir mati, berkatalah ia: "Sesungguhnya aku bertaubat sekarang ini, "(sedang taubatnya itu sudah terlambat), dan (demikian juga halnya) orang-orang yang mati sedang mereka tetap kafir. Orang-orang yang demikian, Kami telah sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya." - an nisa , ayat 18

hidup kita alhamdulillah ALLAH bagi masa satu hari 24 jam , dan usia kita jika ikut umur Rasulullah s.a.w insyaALLAH sampai 63 tahun , betapa terlalu lama dan panjang masa yang kita ada hidup di dunia ni . *kalau yang mati dia usia muda tu , itu semua ALLAH dah takdirkan untuk kita :)

tapi kan cuba kita check balik dalam sehari tu apa yang kita buat , apa yang kita isi untuk cukupkan masa kita sehari tu ? *moga kita isi dengan perkara yang bermanfaat*


" sehari kita ada 24 jam , dan ibarat kita ada 24 kotak , terserah kepada kita nak isi kotak tu dengan apa . dan isi kotak itu akan ditanya di mahsyar nanti . "
- habib ali sheikh abu bakar
okay actually nak tadabbur ayat 18 surah an nisa insyaALLAH , *kalau salah fahaman saya pasal ayat ni mohon ditegur ye :) *

kalau kita perasan dalam ayat tu , ALLAH ada sentuh pasal orang yang bertaubat , tapi dalam ayat tu ALLAH bagitahu dekat kita yang  ALLAH tak terima taubat orang itu , but jangan salah sangka pulak yang ALLAH tak terima taubat kita , cuba baca balik ayat tu . and try faham betul2 .

sebenarnya ALLAH cakap , siapa yang di penghujung usia dia , di saat roh tu dah dekat kerongkong baru nak bertaubat memang ALLAH tak terima taubat dia , malah dia akan ditimpa azab yang pedih dan tidak terperi . 

sebab apa ALLAH cakap macam tu ?

# eh bukan ke ALLAH Maha Pengampun ?
# bukankah rahmat ALLAH tu sangat luas melebihi dosa kita kepadaNYA ke ?

yes , tu memang betul , tapi cuba kita fikir balik , kenapa ALLAH bagitahu macam tu dalam ayat tersebut ? 

sebab kita manusia , khalifah ALLAH ni , ALLAH bagi terlalu banyak peluang , terlalu panjang masa kepada kita untuk bertaubat . kenapa nak tunggu dah nak terpisah roh dari jasa baru nak bertaubat ?

kita selalu dengar ayat macam ni ,

" ala nanti , umur aku dah nak dekat mati , barulah taubat , sekarang ni kita enjoy dulu *masa umur 20-30 - an *

kita ni tak tahu bila ajal kita , bila jodoh kita #eh . semua ni dah tertulis dekat kita masa langit dan bumi belum lagi dicipta oleh ALLAH , dan boleh kita tengok dalam hadis ni ;



 Hadis riwayat Abdullah bin Masud ra., ia berkata:
" Rasulullah saw. sebagai orang yang jujur dan dipercaya bercerita kepada kami: Sesungguhnya setiap individu kamu mengalami proses penciptaan dalam perut ibunya selama empat puluh hari (sebagai nutfah). Kemudian menjadi segumpal darah selama itu juga kemudian menjadi segumpal daging selama itu pula. Selanjutnya Allah mengutus malaikat untuk meniupkan roh ke dalamnya dan diperintahkan untuk menulis empat perkara yaitu: menentukan rezekinya, ajalnya, amalnya serta apakah ia sebagai orang yang sengsara ataukah orang yang bahagia. Demi Zat yang tiada Tuhan selain Dia, sesungguhnya salah seorang dari kamu telah melakukan amalan penghuni surga sampai ketika jarak antara dia dan surga tinggal hanya sehasta saja namun karena sudah didahului takdir sehingga ia melakukan perbuatan ahli neraka maka masuklah ia ke dalam neraka. Dan sesungguhnya salah seorang di antara kamu telah melakukan perbuatan ahli neraka sampai ketika jarak antara dia dan neraka tinggal hanya sehasta saja namun karena sudah didahului takdir sehingga dia melakukan perbuatan ahli surga maka masuklah dia ke dalam surga. "
 (Shahih Muslim No.4781)

jadi , segalanya dah memang tertulis untuk kita , tapi ALLAH bagi peluang untuk kita tentukan dan pilih jalan yang kita nak. you choose for yourself . so , janganlah kita tunggu masa umur 50 / 60 tahun baru nak bertaubat , tak boleh , kita suppose to be minta taubat dekat ALLAH setiap hari , sebab kita tak pernah tak buat dosa dalam sehari tu kan ? ALLAH paling suka apabila hambaNYA merintih memohon ampun dan taubat kepadaNYA .



this is our life , we choose and we get the result .

and it only have two ; winning or loser 


bertaubatlah kita sebelum terlambat , takut nanti kita menyesal bila mana pada waktu tu memang takkan membantu kita . 

* sujud dan mohon taubat kepadaNYA :)



asif jika ada tersalah ketika men-tadabbur ayat di atas , 
mohon di perbetulkan  dan memberi teguran kepada saya :)
moga2 kita termasuk di dalam hambaNYA yang beriman dan bertakwa , 
may ALLAH bless <3 

2 comments:

  1. nice day:)
    saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
    yang saya kemarin..


    bagi-bagi motivasi yaa.. :)


    http://wisataoutboundmalang.com/

    ReplyDelete
  2. motivasi ? not really good at it but insyaALLAH .

    ReplyDelete