Monday, January 18, 2016

Redha
















Bismillah,
permulaan penulisan aku pada tahun ini ; 2016.

Moga yang ditulis tidak datang melainkan dengan ilham dariNya,
yang memberikan segala rasa kepada manusia.


Redha,
Apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan redha ?
Dan bagaimana ?


Redha,
hakikatnya ia adalah sama seperti sabar,
mudah untuk dituturkan,
tapi tidak semudah itu untuk benar-benar merasai dengan hati.

kerana apa ?
kerana hati kita ini adalah tempat yang paling mudah,
untuk dibolak-balikkan,
dan yang menjadi sasaran utama si syaitan durjana.


redha itu apa ?
redha itu adalah apabila hati kita telah benar-benar menerima apa yang telah ditentukan Allah,
tanpa timbul persoalan 'kenapa aku',
redha itu adalah,
bilamana hati kita lapang,
dengan takdirnya,
tanpa ada sangkaan-sangkaan buruk terhadapNya.


itu untuk redha yang menjadi sifat manusia,
ada lagi satu redha yang antara paling tinggi nilainya,
iaitu untuk mendapatkan redha Allah.


bukankah nikmat tertinggi itu adalah apabila Allah redha,
untuk setiap satu amalan kita,
masa kita,
ibadah kita,
dan hidup kita.


kerana kita hidup ini bukan untuk sesiapa,
melainkan untuk mendapatkan keredhaanNya.



Allah,
bantulah aku untuk redha dengan apa yang bakal mendatang,
ajarkan aku untuk mencari hikmah bilamana aku merimanya,
bukan terus-terusan mempersoalkan.


Allah,
bantulah aku memaknai redha,
pada setiap masa,
pada setiap aturanMu.


180116,
Strugglinginthebattleinsideofme.
Mansoura,Mesir.


No comments:

Post a Comment