Friday, June 24, 2016

#Catatan Ramadhan 1437H

Bismillahirrahmanirrahim,
Menulis dengan izinNya,
Moga-moga ianya bakal menjadi muhasabah saat lemah.


Alhamdulillah 3ala kullu nikmah,
Untuk nikmat merasai ramadhan,
untuk nikmat iman dan Islam,
dan untuk banyaknya nikmat yang tidak pernah henti Allah menghantarkan.


dan alhamdulillah,
untuk nimat merasai tarbiyah Ramadhan di Mesir,
dalam keadaan selesai dengan kelas dan peperiksaan !


moga sedikit coretan ini mampu untuk menjadi kenangan pertama berpuasa di perantauan !
bi iznillah ;')


Diberi izin Allah untuk berpuasa selama 15 hari,
tarbiyah yang terlalu manis untuk aku dapatkan :)


bermula bagaimana aku pernah memasang niat untuk berpuasa di luar dari zon selesa (baca : rumah), buatkan aku nekad untuk tidak balik awal sedang kawan-kawan yang lain kebanyakannya semua sudah pulang dan memandangkan batch kami adalah yang terpaling awal habis exam di Mansurah, maka semua orang berebut untuk pulang ke Tanah air.

dan akhirnya di izin Allah.


entah bagaimana ingin aku bermula untuk menceritakan sebab terlalu banyak untuk diceritakan,
tetapi tidak mengapa, moga yang diizin Alah untuk aku tulis ini,
mampu menjadi kekuatan di masa akan datang.


Satu hari ni, aku keluar bersama seorang ukhti tersayang, hendak survey barang sedikit di Metro memandangkan aku ditugaskan untuk menjalankan Program Shantah Ramadhan. Setelah selesai memilih barang dan mmebayar kami siap untuk pulang dan ambil teksi. Lalu kami pun keluar dari Metro tu, semasa keluar di satu sisi kami melihat ada seorang perempuan bersama seorang anak perempuan mendatangi kami untuk meminta sedekah. Aku cuba jalan sahaja tanpa melayannya tetapi ukhti yang bersamaku berhenti . Aku memerhatikan dia bertanyakan sesuatu dan berbicara dengan perempuan tadi dan setelah itu barulah diberi wang kepada perempuan tersebut.


Semasa di dalam teksi, aku bertanyakan kepadanya,

Aku : akak tanya apa tadi ? 
Ukhti A :  oh, suruh dia baca fatihah tadi.
Aku : ohhh menariknyaaa !
Ukhti A : haah, kita tanyalah dia anything about Islam, tanyalah pasal rukun islam ke, solat ke anything yang boleh macam give sparkle in her heart about Islam sebab kadang-kadang tu semua orang sedar je diri dia Islam and tinggal kita yang macam nak ketuk sikit, sekurang-kurangnya dia diingatkan :) 
Aku : oooo haah betul jugak tuuu, wahhhhh menariknyaaaaaaaa *mata blink-blink muka kagum sangat *

Sangat-sangatlah menarik dan terkesan dengan tindakan ukhti tu sebab selalu kalau bagi sedekah, bagi jelah duit tu dan jalan je macam biasa. But she did not, and how she do what Rasulullah told us to, which is sampaikanlah darimu walau satu ayat. And this is the way that the daie should do and act.

Sebab kadang-kadang tu kita tak perlukan satu wadah yang sangat besar ataupun yang biasa kita buat macam program ke, forum ke, daurah ke untuk sampaikan sesuatu, tetapi dengan akhlak kita pun kita mampu untuk menyebarkan Rahmah dan dakwah tu :)

And it reflect to me that, setiap perkara even sekecil-kecil perkara mampu menjadi wadah utnuk kita menyebarkan cinta Allah dan buat dakwah tu. Cumanya berbalik kepada kita samaada kita merasakan ia adalah peluang untuk berbuat kebajikan ataupun tidak :)


dan pastinya tidak lain dan tidak bukan itu adalah hadiah daripada Allah untuk aku pada haritu :')
Alhamdulillah.



21 Ramadhan 1437H,
Malaysia.
 
 


No comments:

Post a Comment